Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Znajdź oddział
Oddziały

Alwis & Secura – Oddział Nowy Sącz
Naściszowska 11
33-300 Nowy Sącz
18 262 00 67
sacz@alwis.pl
mprusak@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Katowice
ul. Żelazna 17C/10
40-851 Katowice
48 882 121 639
aprzybylska@alwis.pl
katowice@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Tarnów
Kochanowskiego 37
33-100 Tarnów
14 656 16 38
tarnow@alwis.pl 
mlisowska@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kielce
ul. Czachowskiego 40
25-382 Kielce
41 365 16 41
ltuz@alwis.pl
kielce@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kraków
Al. 29 listopada 75/6
31-425 Kraków
12 648 03 64
krakow@alwis.pl
blyszczarz@alwis.pl 

Alwis & Secura – Oddział Rzeszów
Kopernika 18 A
35-002 Rzeszów
882 122 746
rzeszow@alwis.pl
skudyba@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Radom
ul. Żwirki i Wigury 33, lok. 6
26-600 Radom
696 891 280
bgajda@alwis.pl
radom@alwis.pl

Spór z Gefion o odszkodowanie a odpowiedzialność agenta.

Spór z Gefion o odszkodowanie
a odpowiedzialność agenta

Otrzymałem ciekawe pytanie od naszej OFWCA z Rzeszowa:

Zawarłem dla klienta obowiązkowe ubezpieczenie OC pojazdu w Gefion. Teraz klient ten zwrócił się do mnie z pretensją i zapowiedzią żądania pokrycia strat za to, że zaproponowałem mu ubezpieczenie w Gefion. Bo do niego jako sprawcy szkody zwrócił się poszkodowany, któremu Gefion nie wypłaca odszkodowania. Czy ma racje? Co mam robić?

Na początku trzeba zaznaczyć, że problem nie dotyczy Alwis&Secura, gdyż nie posiadamy podpisanej umowy agencyjnej z Gefionem, pomimo że mieliśmy duże naciski. Problem jest znacznie szerszy, dlatego go podejmuję. Tym bardziej, że przypadek trudności w uzyskaniu odszkodowań z Gefion nie jest odosobniony i poszkodowani pozywają sprawców szkody do jej naprawienia i najczęściej kończy się to pozwami sądowymi z wygraną poszkodowanych. Dotyczy to nie tylko braku wypłaty odszkodowania, ale często znacznych opóźnień w wypłacie i znacznego zaniżania kwot odszkodowania.

Poszkodowany ma prawo do dochodzenia naprawy szkody przez sprawcę. Czy sprawca, któremu umowę ubezpieczenia w Gefion zawarł agent, może dochodzić roszczeń od dystrybutora ubezpieczenia? To zależy jeszcze, kiedy była zawarta ta umowa ubezpieczenia - czy przed, czy już pod rządami nowej ustawy o dystrybucji ubezpieczeń (IDD)? Jeśli przed 1 października 2018 roku to obronić się będzie łatwiej. Jeśli po tym terminie to już wchodzą regulacje IDD. Dystrybutor ma obowiązek rozpoznać potrzeby klienta i na tej podstawie zaproponować najlepsze, najlepiej odpowiadające mu ubezpieczenie. Wybór zakładu ubezpieczeń (wiarygodność ubezpieczyciela na rynku, serwis, sposoby likwidacji szkody) wchodzi w zakres rekomendacji wyboru najlepszego ubezpieczenia. Ważne czy agent (OFWCA) będzie w stanie udowodnić prawnie, że proponował mu ubezpieczenie w innym ZU, a klient wybrał Gefiona, bo był najtańszy. Jeśli zrobił dobrze rozpoznanie potrzeb i posiada u siebie dokument to potwierdzający, czyli Arkusz Rozpoznania Potrzeb Klienta (zresztą nieważna nazwa) podpisany przez klienta, to sprawa jest raczej prosta, chociaż może zakończyć się w sądzie.

To nie jest niepojedynczy przypadek - stąd tak ważne jest dobre, naprawdę bardzo dobre, rozpoznanie potrzeb klienta, właściwa rekomendacja klientowi wyboru ubezpieczenia i ich udokumentowanie. Ponieważ roszczenia mogą dotyczyć bardzo wielu płaszczyzn i problemów. Ustawa (IDD) nie wymaga żadnego dokumentowania rozpoznania potrzeb, ale dla własnego bezpieczeństwa trzeba to robić, czyli gromadzić dowody prawidłowości swojego działania. Ci którzy mówią, że to nie jest potrzebne i liczą na to, że ich to nigdy nie dotknie, mogą się przeliczyć.

O autorze

dr Stanisław Kuta
dr Stanisław Kuta

Doradca Zarządu Alwis&Secura

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Serwis wykorzystuje pliki cookies służące do ułatwienia korzystania z serwisu i ulepszenia funkcjonalności. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o dokonanie zmian w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Kontakt

Rozumiem