Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Znajdź oddział
Oddziały

Alwis & Secura – Oddział Nowy Sącz
Naściszowska 11
33-300 Nowy Sącz
18 262 00 67
sacz@alwis.pl
mprusak@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Katowice
ul. Żelazna 17C/10
40-851 Katowice
48 882 121 639
aprzybylska@alwis.pl
katowice@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Tarnów
Kochanowskiego 37
33-100 Tarnów
14 656 16 38
tarnow@alwis.pl 
mlisowska@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kielce
ul. Czachowskiego 40
25-382 Kielce
41 365 16 41
ltuz@alwis.pl
kielce@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kraków
Al. 29 listopada 75/6
31-425 Kraków
12 648 03 64
krakow@alwis.pl
blyszczarz@alwis.pl 

Alwis & Secura – Oddział Rzeszów
Kopernika 18 A
35-002 Rzeszów
882 122 746
rzeszow@alwis.pl
skudyba@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Radom
ul. Żwirki i Wigury 33, lok. 6
26-600 Radom
696 891 280
bgajda@alwis.pl
radom@alwis.pl

Naprawa samochodów elektrycznych: Dlaczego płacimy więcej?

Zadzwonił do mnie nasz długoletni współpracownik z oddziału tarnowskiego aby zapytać - ze zdziwieniem - Czy mała szkoda w samochodzie elektrycznym może wynosić ponad 19 tysięcy złotych, podczas gdy taka sama szkoda w samochodzie tradycyjnym (spalinowym), nowym, to najwyżej 3-4 tysiące złotych?

Niestety to jest prawda, która do wielu użytkowników i nie tylko nie dociera. Powypadkowe koszty naprawy popularnych "elektryków", czyli samochodów elektrycznych są bardzo wysokie i przekraczają kilkunastokrotnie koszty naprawy podobnego uszkodzenia w pojazdach spalinowych. I posiada to swoje racjonalne uzasadnienie.

Dlaczego naprawa samochodów elektrycznych jest trudniejsza i droższa?

Po pierwsze. Brak jeszcze warsztatów mechanicznych świadczących takie naprawy. Spowodowane jest to głównie kosztami i wymogami jakie muszą spełniać stanowiska naprawcze samochodów elektrycznych. Specjalne urządzenia, ale także np. podnośniki takich pojazdów są nawet 10 krotnie droższe niż wyposażenie tradycyjne. Także kadra wykonująca usługi naprawcze musi posiadać specjalne szkolenia i certyfikaty dopuszczenia do prac przy elektrykach. Każdy mechanik, aby przystąpić do naprawy pojazdu elektrycznego, musi posiadać specjalne uprawnienia SEP, do 1kV. Podczas pracy musi mieć także specjalny - nie za bardzo wygodny - ubiór ochronny. A to wynika stąd, że każda naprawa wymaga kontaktu z instalacją wysokiego napięcia. Także wobec każdego stanowiska pracy stosuje się specjalne wymogi: musi być elektrostatyczne, muszą być zachowane strefy bezpieczeństwa, co zajmuje miejsce nawet dwóch normalnych stanowisk naprawczych. to generuje wysokie koszty robocizny.

Po drugie. W przypadku klasycznego samochodu spalinowego koszty naprawy średniej szkody są relatywnie niskie i stanowią kilka do kilkunastu procent wartości pojazdu. W przypadku elektryków naprawa może kosztować kilkadziesiąt tysięcy złotych, a są znane przypadki, że koszt naprawy przekraczał wartość samego auta. W szczególności w przypadku pożaru samochodu (litowych akumulatorów i silnika) zawsze będzie szkoda całkowita pojazdu. Do tego większość jednostek straży pożarnych - zawodowych nie licząc ochotniczych - nie posiada jeszcze specjalistycznego sprzętu do gaszenia takiego samochodu. Dlatego w zasadzie akumulatory litowe, muszą się wypalić do końca.

Wysokie koszty likwidacji szkód w pojazdach elektrycznych wynikają ze specyfiki budowy tego typu pojazdów, ale także - co opisałem powyżej - wysokich kosztów robocizny. Decydujące są trzy elementy: najdroższe akumulatory, silnik z osprzętem oraz tzw. wiązka elektryczna. Nawet najdrobniejsze uszkodzenie tej ostatniej (wiązki) wiąże się z wymianą jej w całości, gdyż technologia jej naprawy nie przewiduje wymiany nawet najdrobniejszych elementów i powoduje konieczność wymiany całej wiązki. A koszt takiej wymiany może oscylować w okolicach kilkudziesięciu, nawet 40 tysięcy złotych. Podczas gdy sam uszkodzony element może kosztować 200 złotych - 300 złotych. Dodatkowym problemem są części zamienne. Występuje ich brak na rynku, brak sieci ich dystrybucji, tak że remonty przedłużają się nawet do kilku miesięcy.

Czy wysokie koszty naprawy wpływają na składki ubezpieczeniowe?

Czy takie wysokie koszty napraw pojazdów elektrycznych znajdują odzwierciedlenie w wysokości składki ubezpieczeniowej przy ubezpieczeniu OC i AC? Jak na razie - może ze względu na ich małą ilość - ceny OC są zbliżone do podobnych ubezpieczeń pojazdów spalinowych. Przy ubezpieczeniu AC składka jest kalkulowana głównie z uwzględnieniem wartości pojazdu. Przypuszczam, że wraz z dalszym wzrostem liczby "elektryków", zebraniem danych rzeczywistych o kosztach likwidacji szkód, z pewnością można się spodziewać się, że pojawią się specyficzne dla tych pojazdów parametry służące do kalkulacji składek składek ubezpieczeniowych OC i AC adekwatnych do kosztów ich naprawy.

O autorze

alwis
alwis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Serwis wykorzystuje pliki cookies służące do ułatwienia korzystania z serwisu i ulepszenia funkcjonalności. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o dokonanie zmian w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Kontakt

Rozumiem