Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Znajdź oddział
Oddziały

Alwis & Secura – Oddział Nowy Sącz
Naściszowska 11
33-300 Nowy Sącz
18 262 00 67
sacz@alwis.pl
mprusak@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Katowice
ul. Żelazna 17C/10
40-851 Katowice
48 882 121 639
aprzybylska@alwis.pl
katowice@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Tarnów
Kochanowskiego 37
33-100 Tarnów
14 656 16 38
tarnow@alwis.pl 
mlisowska@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kielce
ul. Czachowskiego 40
25-382 Kielce
41 365 16 41
ltuz@alwis.pl
kielce@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kraków
Al. 29 listopada 75/6
31-425 Kraków
12 648 03 64
krakow@alwis.pl
blyszczarz@alwis.pl 

Alwis & Secura – Oddział Rzeszów
Kopernika 18 A
35-002 Rzeszów
882 122 746
rzeszow@alwis.pl
skudyba@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Radom
ul. Żwirki i Wigury 33, lok. 6
26-600 Radom
696 891 280
bgajda@alwis.pl
radom@alwis.pl

Obowiązek identyfikacji Ubezpieczającego

Po ostatnim materiale o oszustwach przy zawieraniu ubezpieczenia OC p.p.m. na sfałszowane dane osobowe otrzymałem kilka zapytań o wymóg identyfikacji ubezpieczającego przy zawieraniu umowy ubezpieczenia. "Jest ustawowy wymóg czy go nie ma". Choć literalnie nie wyrażony, taki wymóg istnieje, ponieważ zawarcie jakiejkolwiek umowy z nie właściwą osobą powoduje że umowa taka z mocy prawa jest nie zawarta. I wynika to z  przepisów prawa cywilnego. Dlatego istnieje obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klienta podczas zawierania umowy ubezpieczenia i wykonywania innych czynności sprzedażowych i obsługowych. Chociażby po to aby nie udostępniać danych - tajemnica ubezpieczeniowa - i danych osobowych (RODO) osobom nie uprawnionym.

Obowiązek identyfikacji klienta.

Każdy dystrybutor ubezpieczeń, agent/OFWCA, ma obowiązek przeprowadzać identyfikację klienta: przy zawieraniu ubezpieczenia, przy wykonywaniu innych czynności dotyczących ubezpieczenia (np. zmian i aneksów), lub przekazywaniu wiadomości o ubezpieczeniu np. uposażonym, ubezpieczonym, spadkobiercom itd. Identyfikacja nie wymaga specjalnego postępowania i nowych dokumentów. Musi  być jednak przeprowadzona i dostosowana do określonej sytuacji. Znajomość osoby ubezpieczającej jest także formą weryfikacji i identyfikacji. Ale  już przy ubezpieczaniu osoby nie znanej, z innej miejscowości, obcokrajowca, ogólnie "podejrzanego", wymaga pogłębionej weryfikacji i ostrożności. Wymaga okazania dokumentu tożsamości, weryfikacji z innymi dokumentami (polisą, dowodem rejestracyjnym pojazdu, prawem jazdy). To wszystko, to praktyczny element rozpoznania potrzeb klienta (APK).

Udzielanie informacji o ubezpieczeniu osobom postronnym

Kolejnym problemem jest udzielanie informacji dotyczących zawartej umowy ubezpieczenia innym osobom. Dystrybutorów obowiązuje tajemnica ubezpieczeniowa.  Określona w ustawie o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (art. 35 tej ustawy)  określa komu możemy zgodnie z prawem udzielić takich informacji. W praktycznym, codziennym, działaniu - ale zgodnie z ww artykułem -  takich informacji można udzielić:

  • Ubezpieczającemu - co wynika z umowy ubezpieczenia (polisy). Czasem wymaga także identyfikacji tej osoby.
  • Ubezpieczonemu/ym - w zakresie jakim wynikają z umowy ubezpieczenia ich prawa  lub obowiązki.
  • Uposażonym lub uprawnionym z umowy ubezpieczenia. Ale tylko w przypadku zgłoszonego zdarzenia,  roszczenia z tej umowy ubezpieczenia.
  • Ustanowionym pełnomocnikom, każdej z wyżej wymienionych osób, w zakresie udzielonego pełnomocnictwa. Dlatego ten zakres należy zawsze ustalić.
  • Spadkobiercom, jeśli przeszły na nich prawa z umowy ubezpieczenia. To także przed udzieleniem informacji należy ustalić.

Każde udostępnianie informacji wymaga rozwagi i poważnego potraktowania. Trzeba także zastanowić się czy określone informacje - nawet jeśli je w jakimś zakresie posiada dystrybutor - może je udostępniać. Bo polisy i wszystkie dane posiada Zakład Ubezpieczeń (Ubezpieczyciel). Często należy takie osoby kierować bezpośrednio do Ubezpieczyciela, pomagając klientom, zainteresowanym, w skontaktowaniu się z ZU.

Identyfikacja klienta przy dystrybucji zdalnej, mobilnej

Dziś coraz częściej zawieramy ubezpieczenia w formie zdalnej. W takiej formie otrzymujemy dane niezbędne do ubezpieczenia oraz doręczamy dowód ubezpieczenia czyli polisę. Ten proces musi być także udokumentowany (APK) w tym odpowiednio zweryfikowany klient. Moim zdaniem, całkowicie eliminujemy system telefoniczny jako podstawę do zawarcia ubezpieczenia. Co najwyżej dane telefoniczne muszą być potwierdzone e-mailem.

Podstawową formą kontaktu jest e-mail. Otrzymany e-mail z pełnym adresem jest wystarczającym dokumentem. Przy wysyłaniu informacji drogą e-mailową, musimy mieć pewność że klient ją otrzymał. Stąd konieczne potwierdzenie odbioru przesłanej informacji . Jeśli mamy w tym zakresie jakieś niejasności czy wątpliwości, to możemy żądać potwierdzenia adresu e-mailowego SMS-em, lub poprzez dodatkowe pytania, które go uwierzytelnią.  

Warto posiadać gotowe druki do poszczególnych ubezpieczeń, które przesłane klientowi, po wypełnieniu i odesłaniu stanowią dobrą podstawę do APK i przygotowania ubezpieczenia. Ze względów bezpieczeństwa, każdy dystrybutor powinien posiadać własny system przechowywania korespondencji e-mailowej z klientami, w formie papierowej i dołączonej do APK, lub elektronicznej: skatalogowany w odrębnym pliku, odpowiednio zabezpieczonym. Sposób weryfikacji ubezpieczających jest zależny od wielu czynników, inny w stosunku do osób nowych a inny np. przy wznowieniach ubezpieczenia gdzie dane podstawowe mamy po zaczytaniu numeru Pesel. Wtedy zbieramy , aktualne dane do konkretnego ubezpieczenia. Wiele zakładów ubezpieczeń posiada własne wymogi weryfikacji, które należy przestrzegać.

Wykorzystanie danych z mDowodu

Dziś w coraz większym stopniu wykorzystujemy do identyfikacji dane z programu eDowód w aplikacji mobilnej mObywatel. Taki mDowód, dostępny w aplikacji mobilnej mObywatel 2.0 pod względem prawnym  jest  równy dowodowi osobistemu w formie tradycyjnej. Oznacza to że mamy obowiązek akceptowania takiego dowodu podczas realizacji procesów dystrybucyjnych i obsługowych. Klient może potwierdzać swoją tożsamość przy jego użyciu w wielu sprawach w tym w kontaktach w sprawie ubezpieczeń. Przy korzystaniu z takiego dowodu należy sprawdzić autentyczność mDowodu wzrokowo, bez kontaktu fizycznego z telefonem klienta. Co świadczy o autentyczności mDowodu: aktualność daty i godziny, flaga i godło w formie animacji oraz informacja że "Dokument jest ważny".

Jakie problemy mogą powstać przy błędnej identyfikacji klienta?

Tych problemów jest wiele, a wśród nich - wspomniana już - nieważność zawartej umowy ubezpieczenia i wynikające z tego poważne skutki. Innymi mogą być np. niezasadna windykacja składki przez ZU lub UFG, skarga  lub reklamacja do Rzecznika Finansowego UOKiK lub ZU i podobne.

Identyfikacja Ubezpieczającego jest bardzo ważna i należy zawsze dokładać staranności aby sprostać prawnym wymaganiom.

O autorze

dr Stanisław Kuta
dr Stanisław Kuta

Doradca Zarządu Alwis&Secura

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Serwis wykorzystuje pliki cookies służące do ułatwienia korzystania z serwisu i ulepszenia funkcjonalności. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o dokonanie zmian w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Kontakt

Rozumiem