Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Znajdź oddział
Oddziały

Alwis & Secura – Oddział Nowy Sącz
Naściszowska 11
33-300 Nowy Sącz
18 262 00 67
sacz@alwis.pl
mprusak@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Katowice
ul. Żelazna 17C/10
40-851 Katowice
48 882 121 639
aprzybylska@alwis.pl
katowice@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Tarnów
Kochanowskiego 37
33-100 Tarnów
14 656 16 38
tarnow@alwis.pl 
mlisowska@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kielce
ul. Czachowskiego 40
25-382 Kielce
41 365 16 41
ltuz@alwis.pl
kielce@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kraków
Al. 29 listopada 75/6
31-425 Kraków
12 648 03 64
krakow@alwis.pl
blyszczarz@alwis.pl 

Alwis & Secura – Oddział Rzeszów
Kopernika 18 A
35-002 Rzeszów
882 122 746
rzeszow@alwis.pl
skudyba@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Radom
ul. Żwirki i Wigury 33, lok. 6
26-600 Radom
696 891 280
bgajda@alwis.pl
radom@alwis.pl

Przyjmowanie zawiadomień i oświadczeń przez dystrybutora ubezpieczeń

Przypadkowo byłem świadkiem rozmowy pracownika agenta z klientem, który przyszedł do agencji załatwić swoją sprawę. Sprawa niby prosta, spotykana na co dzień w pracy agenta. "Chciałem złożyć oświadczenie do zakładu ubezpieczeń "XXX" o wypowiedzeniu umowy ubezpieczenia OC ppm. Proszę przyjąć oświadczenie i potwierdzić mi przyjęcie na kopii  pisma. Do zakończenia ubezpieczenia jest jeszcze 5 dni."

Pracownik sprawdził pismo klienta, sprawdził dane w swojej bazie i oświadczył że go nie przyjmie, ponieważ ubezpieczenie nie jest robione w ich agencji. Klient tłumaczy że jest w tej miejscowości kilka dni i chce to wcześniej załatwić. Agencja ma na tablicy logo zakładu "XXX"  to znaczy że agent go reprezentuje i powinien to oświadczenie przyjąć. Ale pracownik zdecydowanie odmówił przyjęcia. Zadzwonił do nieobecnego w biurze agenta, który klientowi także zdecydowanie odmówił,  twierdząc że obsługują tylko "swoją produkcję". I doradził mu aby nadał pismo na poczcie w sąsiedniej miejscowości. Klient oświadczył że złoży na agenta skargę do organów nadzoru.

Kto miał rację w tym  sporze? Wiem że takie sytuacje zdarzają się często w praktyce.

I odpowiedź jest prosta. Rację miał klient a nie agent. I wynika to jasno z ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. A konkretnie z artykułu 30, ustawy z 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz.U. z 2024r. poz.838),  o następującej treści:

"Art.30. Składanie zawiadomień i oświadczeń agentowi ubezpieczeniowemu lub agentowi oferującemu ubezpieczenia uzupełniające:

1. Zawiadomienia i oświadczenia składane w związku z zawartą umową ubezpieczenia lub umową gwarancji ubezpieczeniowej agentowi ubezpieczeniowemu lub agentowi oferującemu ubezpieczenia uzupełniające w rozumieniu ustawy o dystrybucji ubezpieczeń uznaje się za złożone zakładowi ubezpieczeń, w imieniu lub na rzecz którego agent działa, o ile zostały złożone na piśmie lub na innym trwałym nośniku.

2. Zakład ubezpieczeń nie może wyłączyć ani ograniczyć upoważnienia agenta ubezpieczeniowego i agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające do odbierania zawiadomień i oświadczeń, o których mowa w ust. 1."

 Jasno wynika to z dyspozycji punktu 2, że ZU nie może ograniczyć upoważnienia agenta (dystrybutora) do odbierania zawiadomień i oświadczeń przez agenta, który działa na jego rzecz (agenta/OFWCA). Oznacza to także, że każdy agent/OFWCA ma obowiązek przyjmować zawiadomienia i oświadczenia od klientów tego zakładu ubezpieczeń, bez żadnych ograniczeń i zgodnie z procedurami.

Ale należy pamiętać, że dotyczy to tylko zawiadomień i oświadczeń kierowanych do danego ZU, a nie wszystkich innych spraw związanych z ubezpieczeniami lub koniecznością podejmowania merytorycznych działań. I w tych innych sprawach agent może ograniczać się tylko do ubezpieczeń zawartych w jego agencji. Oczywiście jako przedstawiciel danego ZU, agent ma obowiązek udzielać informacji ogólnych o sposobach załatwiania spraw, podawać adresy itd.

I jeszcze uwaga. Przyjęcie "zawiadomienia lub oświadczenia" do danego ZU, można dokonać tylko na piśmie lub na innym trwałym nośniku danych.  Przyjęcie pisma potwierdzamy klientowi na kopi, a na przyjętym piśmie robimy adnotację o dacie przyjęcia, a często także godzinie przyjęcia i podpisujemy się czytelnie lub z pieczątką. To ważne zwłaszcza jeśli z datą złożenia takiego oświadczenia lub zawiadomienia wiążą się konsekwencje prawne. Np. złożenie oświadczenia o rozwiązaniu umowy ubezpieczenia OC ppm,  w ostatnim dniu okresu ubezpieczenia.  I najważniejsze takie pismo należy niezwłocznie wysłać do danego ZU zgodnie z procedurami - pocztą, elektronicznie lub w jego  systemie polisowym .

A co jeśli "zawiadomienie lub oświadczenie" ma inna formę? Np. zawiera kilka zdjęć, pendriwe, płytkę CD, dyskietkę. To nie jest uregulowane. Przekażę jak ja to robiłem. Wszystkie przekazane materiały, w obecności klienta wkładałem do koperty i przy nim zaklejałem. Prosiłem o jego parafkę na zaklejeniu koperty i adresowałem do ZU. Zobowiązywałem się do wysyłki. Po jego wyjściu opisywałem sprawę (notatka) i wraz z tą kopertą wysyłałem do ZU. I miałem przypadek, że po wykonaniu tych czynności, prośbie o parafowanie przesyłki, klient wycofał się, "bo się rozmyślił". Jak przypuszczałem miał w tym ukryty swój inny cel i chciał w ten proceder wciągnąć dystrybutora.

Ale o tych przepisach należy pamiętać, stosować je w praktyce i być zawsze ostrożnym.

O autorze

dr Stanisław Kuta
dr Stanisław Kuta

Doradca Zarządu Alwis&Secura

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Serwis wykorzystuje pliki cookies służące do ułatwienia korzystania z serwisu i ulepszenia funkcjonalności. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o dokonanie zmian w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Kontakt

Rozumiem