Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Znajdź oddział
Oddziały

Alwis & Secura – Oddział Nowy Sącz
Naściszowska 11
33-300 Nowy Sącz
18 262 00 67
sacz@alwis.pl
mprusak@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Katowice
ul. Żelazna 17C/10
40-851 Katowice
48 882 121 639
aprzybylska@alwis.pl
katowice@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Tarnów
Kochanowskiego 37
33-100 Tarnów
14 656 16 38
tarnow@alwis.pl 
mlisowska@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kielce
ul. Czachowskiego 40
25-382 Kielce
41 365 16 41
ltuz@alwis.pl
kielce@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kraków
Al. 29 listopada 75/6
31-425 Kraków
12 648 03 64
krakow@alwis.pl
blyszczarz@alwis.pl 

Alwis & Secura – Oddział Rzeszów
Kopernika 18 A
35-002 Rzeszów
882 122 746
rzeszow@alwis.pl
skudyba@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Radom
ul. Żwirki i Wigury 33, lok. 6
26-600 Radom
696 891 280
bgajda@alwis.pl
radom@alwis.pl

Termin rozpatrzenia reklamacji przez ZU lub agenta

Nasza OFWCA z Oddziału w Radomiu otrzymała od OFWCA pytanie:

W jakim terminie zakład ubezpieczeniowy powinien odpowiedzieć na złożoną reklamację? Czy może ją zlekceważyć?

To jest bardzo ważne pytanie, bo niezałatwienie reklamacji w terminie rodzi wiele skutków prawnych. Obowiązuje zasada, że podmiot rynku finansowego - a takim jest zakład ubezpieczeń lub dystrybutor ubezpieczeń - ma 30 dni na odpowiedź na złożoną reklamację. To ważne dla klienta składającego reklamacje, bo ewentualne przekroczenie tego terminu przez instytucję finansową oznacza, że powinna ona uznać reklamację za rozpatrzoną zgodnie z wolą Klienta. Czy zawsze takie oczekiwanie Klienta będzie zasadne? Trzeba bowiem pamiętać, że istnieją jeszcze szczegółowe przepisy regulujące te zagadnienia np. od kiedy liczyć termin 30-dniowy. Bo niektórzy klienci - wiem to z praktyki - oczekują, że muszą otrzymać odpowiedź na reklamację w ciągu 30 dni od jej wysłania. Tymczasem przepisy mówią o tym, że podmiot rynku finansowego ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi na reklamację, a termin ten należy liczyć od dnia otrzymania przez niego reklamacji. Regulują to przepisy ogólne prawa cywilnego oraz przepisy ustaw o reklamacjach.

Co z nich wynika?

Jak wspomniałem - termin odpowiedzi należy liczyć od dnia otrzymania reklamacji przez zakład ubezpieczeniowy. I musi to być dzień urzędowo potwierdzony. To znaczy, jeśli reklamacja została złożona, bezpośrednio do ZU, lub agenta (OFWCA) to przyjmuje się, że w tym dniu podmiot otrzymał reklamację. Stąd tak ważne jest, aby zawsze na złożonej reklamacji, notatce - najlepiej przy Kliencie - wpisać datę jej przyjęcia i potwierdzić podpisem. Oraz bez zwłoki (natychmiast) przekazać do ZU. Natomiast bieg terminu 30-dniowego do odpowiedzi liczy się od dnia następnego i wynika to z przepisów Kodeksu Cywilnego. Zgodnie z nim "jeżeli początkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie, nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu dnia, w którym to zdarzenie nastąpiło". (Przykład: reklamacja złożona 3 grudnia 2019 roku, bieg terminu biegnie od 4 grudnia 2019r.). Natomiast jeśli reklamację wysyłamy pocztą to liczy się dzień dostarczenia poczty do ZU. Dlatego najlepiej reklamacje zawsze wysyłać listem poleconym za zwrotnym poświadczeniem odbioru lub polecony za powiadomieniem odbioru listu na SMS (za +50 groszy).

Nie zawsze odpowiedź przyjdzie dokładnie w 30 dniu - według powyższego wyliczenia. Trzeba pamiętać znów o zasadach kodeksowych, które mówią że: "że termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia. Dodatkowo, jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy lub na sobotę, termin upływa następnego dnia, który nie jest dniem wolnym od pracy ani sobotą". A więc trzeba poczekać jeszcze dwa - trzy dni.

Pamiętać też musimy, że jeśli przy składaniu reklamacji nie zaznaczyliśmy, że chcemy otrzymać odpowiedź na reklamację drogą elektroniczną, to musimy jeszcze uwzględnić w naszych wyliczeniach kilka dni na dojście przesyłki pocztą. O tym, czy podmiot rynku finansowego „zmieścił się” w ustawowym terminie, będzie decydowała wtedy data wysłania odpowiedzi (np. data stempla pocztowego), a nie otrzymania przez Klienta.

Także, jeśli sprawa reklamacji jest szczególnie skomplikowana, podmiot rynku finansowego ma możliwość wydłużenia tego terminu do 60 dni, o ile rzeczywiście nie jest możliwe wcześniejsze rozpatrzenie reklamacji. Musi jednak w ciągu pierwszych 30 dni poinformować Klienta o przyczynie opóźnienia oraz okolicznościach, które muszą jeszcze zostać ustalone dla rozpatrzenia tej sprawy.

Reasumując. Podmiot rynku finansowego nie może zlekceważyć reklamacji. Musi ją rozpatrzyć i odpowiedzieć wnoszącemu reklamację, zgodnie z przedstawionymi powyżej zasadami. Dlatego w Alwis&Secura tak dużą wagę przywiązujemy głównie do sposobu przyjmowania reklamacji i jak najszybszego ich przekazywania do agenta i ZU. Obowiązują w tym zakresie specjalne zasady Zarządu Alwisa.

O autorze

dr Stanisław Kuta
dr Stanisław Kuta

Doradca Zarządu Alwis&Secura

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Serwis wykorzystuje pliki cookies służące do ułatwienia korzystania z serwisu i ulepszenia funkcjonalności. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o dokonanie zmian w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Kontakt

Rozumiem