Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Znajdź oddział
Oddziały

Alwis & Secura – Oddział Nowy Sącz
Naściszowska 11
33-300 Nowy Sącz
18 262 00 67
sacz@alwis.pl
mprusak@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Katowice
ul. Żelazna 17C/10
40-851 Katowice
48 602 335 272
dbagazinski@alwis.pl
katowice@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Tarnów
Szkotnik 25
33-100 Tarnów
14 656 16 38
tarnow@alwis.pl 
mlisowska@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kielce
ul. Czachowskiego 40
25-382 Kielce
41 365 16 41
ltuz@alwis.pl
kielce@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kraków
Al. 29 listopada 75/6
31-425 Kraków
12 648 03 64
krakow@alwis.pl
blyszczarz@alwis.pl 

Alwis & Secura – Oddział Rzeszów
Kopernika 18 A
35-002 Rzeszów
882 122 746
rzeszow@alwis.pl
skudyba@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Radom
ul. Żwirki i Wigury 33, lok. 6
26-600 Radom
696 891 280
bgajda@alwis.pl
radom@alwis.pl

Przedstawicielstwo Alwis & Secura – Gdańsk
516 516 349
asas-bojarski@alwis.pl

Czy właściciel działalności ma obowiązek zgłaszać Ubezpieczycielowi zamknięcie na czas lockdownu?

Zapytanie z Krakowa:

Mój klient prowadzi kilka rodzajów działalności w tym mały hotel.  Czy ma obowiązek zgłaszać jego zamknięcie Ubezpieczycielowi, kiedy takie zamknięcie wprowadził Rząd w związku z lockdownem?

Moim zdaniem każde wstrzymanie działalności, zamknięcie - nie ważne z jakiej przyczyny, powinno być zgłoszone ubezpieczycielowi. W znanych mi ogólnych warunkach ubezpieczenia kilku zakładów dotyczących ubezpieczeń majątkowych (a więc i hoteli) jest zapis o konieczności zgłaszania przestojów działalności, wstrzymania produkcji itd. Uregulowania są różne; od konieczności zgłoszenia każdego zamknięcia po zastrzeżenia, że spod ochrony ubezpieczeniowej wyłączone jest ubezpieczone mienie, które przez określoną ilość dni jest niewykorzystywane, wyłączone, zamknięte.  Dlatego zacząć należy zawsze od analizy OWU i ustalenia wymogów w nich określonych w tym zakresie.

To ważne, bo w okresie postoju, zamknięcia, wstrzymania produkcji itd. zagrożenie nie maleje, a wręcz często zwiększa się. Często wiąże się to z brakiem lub zmniejszeniem ilości pracowników i związanej z tym bieżącej kontroli i nadzoru. Samo przywrócenie mienia do użytkowania wiązać się może także z dodatkowymi ryzykami np. awariami.  Dlatego ZU przyjmując zgłoszenia o postoju, zamknięciu itd. mogą określić dodatkowe zabezpieczenia mienia, systemy nadzoru itd. Niespełnienie ich wyłącza odpowiedzialność Ubezpieczyciela w razie powstania szkody.

Reasumując. Trzeba być ostrożnym. Nawet jeśli w OWU nie ma wymaga zgłoszenia, to przy dłuższych wyłączeniach z eksploatacji ubezpieczanego mienia nie zaszkodzi powiadomić o tym ubezpieczyciela. W każdym razie co najmniej zapytać np. e-mailowo, aby mieć ślad o takim działaniu. Jest to także wykazanie staranności w zakresie zabezpieczenia swojego mienia i zarządzania ryzykiem. Moim zdaniem dobra jest zasada: każdy dłuższy przestój (zamknięcie, wyłączenie) należy zgłosić do Ubezpieczyciela.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Serwis wykorzystuje pliki cookies służące do ułatwienia korzystania z serwisu i ulepszenia funkcjonalności. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o dokonanie zmian w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Kontakt

Rozumiem