Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Znajdź oddział
Oddziały

Alwis & Secura – Oddział Nowy Sącz
Naściszowska 11
33-300 Nowy Sącz
18 262 00 67
sacz@alwis.pl
mprusak@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Katowice
ul. Żelazna 17C/10
40-851 Katowice
48 602 335 272
dbagazinski@alwis.pl
katowice@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Tarnów
Szkotnik 25
33-100 Tarnów
14 656 16 38
tarnow@alwis.pl 
mlisowska@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kielce
ul. Czachowskiego 40
25-382 Kielce
41 365 16 41
ltuz@alwis.pl
kielce@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kraków
Al. 29 listopada 75/6
31-425 Kraków
12 648 03 64
krakow@alwis.pl
blyszczarz@alwis.pl 

Alwis & Secura – Oddział Rzeszów
Kopernika 18 A
35-002 Rzeszów
882 122 746
rzeszow@alwis.pl
skudyba@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Radom
ul. Żwirki i Wigury 33, lok. 6
26-600 Radom
696 891 280
bgajda@alwis.pl
radom@alwis.pl

Alwis & Secura - Przedstawicielstwo Gdańsk
516 516 349
asas-bojarski@alwis.pl

Alwis & Secura - Przedstawicielstwo Wrocław
730 734 455
atchoryk@alwis.pl

Dlaczego tak ważne jest dokładne sprawdzenie danych przed wystawieniem polisy OC?

skuta | 6 października 2021 | Komentarze (0)

Ostatnio doszły mnie słuchy o przypadku, który nie powinien się zdarzyć. Potwierdza on istotę dokładnej weryfikacji danych klienta oraz ubezpieczanego pojazdu. Poznajcie pewien przypadek:

Ubezpieczając pojazd w zakresie obowiązkowego OC (OCK) po prostu agent zaczytał wszystkie dane z  bazy CEPiK, bo miał taką możliwość w danym zakładzie ubezpieczeniowym. Po kilku miesiącach pojawił się u niego Klient z pretensją, że nie ma ubezpieczonego samochodu i miał duże kłopoty podczas kontroli drogowej prowadzonej przez Policję. Okazało się, że na polisie ubezpieczeniowej jest inny numer rejestracyjny pojazdu, różniący się jedną cyfrą. Po prostu cyfry w numerze zostały przestawione. Policja uznała, że polisa potwierdza ubezpieczenie innego pojazdu.

I słusznie. Polisa musi potwierdzać ubezpieczenie samochodu wymienionego na polisie po numerze rejestracyjnym. Inne dane (np. VIN),   służą tylko do szczegółowej identyfikacji pojazdu przez ubezpieczyciela. W CEPiK także ewidencja jest prowadzona według numerów rejestracyjnych pojazdów. W opisanym  przypadku, prawdopodobnie w starej polisie pomylono numer rejestracyjny i zaczytując dane z programu CEPiK zaczytano te dane. Agent nie sprawdził  - a powinien - zaczytanych danych i stąd powstał problem. 

Wystawiona polisa na cudzy pojazd (bo taki jest jej stan prawny) nie może być w żaden sposób skorygowana. I co zrobić? Jak postąpiono w tym przypadku? Agent wystawił nową polisę na właściwe numery w tym samym ZU i ją sam opłacił. Klient otrzymał właściwe ubezpieczenie. Agent wszystko opisał, dokładnie wyjaśnił załączając wszystkie dokumenty i wysłał do Ubezpieczyciela oraz CEPiK. Chodziło głównie o zakończenie ubezpieczenia tego pojazdu, aby go dalej nie wykazywać. Nie wiadomo czy pojazd o takim numerze faktycznie istnieje. Gdyby istniał to mógłby być jeszcze dodatkowy problem z RODO - nieuprawnione pobranie danych, czyli incydent RODO.

Minęło już kilka miesięcy i nie ma żadnej odpowiedzi. Oznacza to, że CEPiK przyjął wyjaśnienie, a ZU rozwiązał błędną umowę ubezpieczenia. Ale zawarcie umowy na niewłaściwy pojazd to może być także kara za brak OC na właściwy pojazd klienta, ten później ubezpieczony, który wcześniej nie posiadał ubezpieczenia na wskutek błędu.

Zawsze przy zaczytywaniu danych z bazy CEPiK należy sprawdzać dokładnie dane z dowodem rejestracyjnym.

Wszystko dokładnie musi się zgadzać. Szczególnie przy wpisywaniu (zaczytywaniu) numeru VIN zwracać uwagę na oznaczenie "0". Zero  jest przekreślone a "O" w numerze nie występuje.

Problem może narastać, bo przybywa możliwości zaczytywania danych z bazy CEPiK w wielu ZU. Obserwujemy, że wzrasta także ilość zaczytywań danych przez agentów, podczas gdy na początku podchodzili do tego z rezerwą. To znacznie przyśpiesza i ułatwia pracę dystrybutorom ubezpieczeń. Ale zawsze należy sprawdzać dane po zaczytaniu, bo prawidłowe korzystania z każdego systemu elektronicznego zależy zawsze od korzystającego z systemu. Jeśli w nim wystąpi błąd, wcześniej popełniony to ten błąd zostanie przeniesiony.


dr Stanisław Kuta
Doradca Zarządu
Alwis&Secura

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Serwis wykorzystuje pliki cookies służące do ułatwienia korzystania z serwisu i ulepszenia funkcjonalności. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o dokonanie zmian w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Kontakt

Rozumiem