Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Znajdź oddział
Oddziały

Alwis & Secura – Oddział Nowy Sącz
Naściszowska 11
33-300 Nowy Sącz
18 262 00 67
sacz@alwis.pl
mprusak@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Katowice
ul. Żelazna 17C/10
40-851 Katowice
48 882 121 639
aprzybylska@alwis.pl
katowice@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Tarnów
Szkotnik 25
33-100 Tarnów
14 656 16 38
tarnow@alwis.pl 
mlisowska@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kielce
ul. Czachowskiego 40
25-382 Kielce
41 365 16 41
ltuz@alwis.pl
kielce@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kraków
Al. 29 listopada 75/6
31-425 Kraków
12 648 03 64
krakow@alwis.pl
blyszczarz@alwis.pl 

Alwis & Secura – Oddział Rzeszów
Kopernika 18 A
35-002 Rzeszów
882 122 746
rzeszow@alwis.pl
skudyba@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Radom
ul. Żwirki i Wigury 33, lok. 6
26-600 Radom
696 891 280
bgajda@alwis.pl
radom@alwis.pl

Alwis & Secura - Przedstawicielstwo Wrocław
730 734 455
atchoryk@alwis.pl

Kolizja z pojazdem zarejestrowanym na Ukrainie – jak przebiega likwidacja szkody z OC?

Temat bardzo aktualny, bo takich samochodów  na ukraińskich numerach rejestracyjnych  jest w naszym kraju coraz więcej. Widzimy je prawie na co dzień na naszych drogach. Normalnym jest, że przybywa także zdarzeń, kolizji i wypadków z ich udziałem.

Na temat likwidacji szkód komunikacyjnych z udziałem obywateli ukraińskich ukazało się już wiele informacji i komunikatów. Niektóre nasze ZU wydały nawet uniwersalne druki "Zgłoszenia szkody" w języku ukraińskim i polskim. Dlatego w tym materiale postaram się krótko przedstawić tylko  najważniejsze zagadnienia.

Wiemy wszyscy, że w Polsce - podobnie jak i w innych krajach europejskich -  każdy pojazd poruszający się po drogach podlega obowiązkowemu  ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC ppm). Za nieposiadanie takiego ubezpieczenia grożą wysokie kary. Takie ubezpieczenie musi posiadać również każdy pojazd zarejestrowany za granicą, a więc także na Ukrainie, jeśli porusza się po polskich drogach. W większości przypadków pojazdów z krajów UE,  są to ubezpieczenia OC ppm zawarte w tych krajach.

Pojazdy ukraińskie wjeżdżając na teren Polski  muszą posiadać własne, ukraińskie ubezpieczenie OC ppm oraz dodatkowo tzw. Zieloną Kartę (ZK) wydaną przez ukraińskie towarzystwo ubezpieczeniowe, to w którym zawarte jest podstawowe ubezpieczenie OC pojazdu.

ZK jest  międzynarodowym  dowodem zawarcia ubezpieczenia obowiązkowego OC. Dokument ZK jest potwierdzeniem, że ukraińskie towarzystwo ubezpieczeniowe pokryje szkody spowodowane przez kierującego takim pojazdem za granicą. ZK może być zawarta minimum na 15 dni i obowiązywać do 1 roku.

W przypadku  kiedy posiadacz ukraińskiego pojazdu nie dysponuje Zieloną Kartą, przy wjeździe do Polski powinien wykupić on polisę ubezpieczenia OC granicznego u ubezpieczyciela działającego w Polsce. W odróżnieniu od Zielonej Karty, polisa OC granicznego ważna jest od minimum 30 dni do 12 miesięcy. Wiemy, że w przypadku Ukrainy - po rozpoczęciu działań wojennych - wielu posiadaczy nie miało żadnej możliwości wykupienia ZK.  Wielu nie posiadało też środków pieniężnych na wykupienie polskiego ubezpieczenia granicznego.

Dlatego z uwagi na panującą sytuację i trwający konflikt zbrojny kilka towarzystw ubezpieczeniowych (STU ERGO Hestia SA, PZU SA, TUiR Warta SA i TUiR Allianz Polska SA) zadeklarowało wsparcie dla osób uciekających z terytorium Ukrainy (po 24 lutego) i bezpłatne ubezpieczenie OC graniczne na 30 dni. Po tym terminie - określonym na polisie - kierowca ukraiński musi wykupić własne ubezpieczenie graniczne.

Jak postępować w przypadku powstania szkody?

Wszystko zależy od rodzaju posiadanego ubezpieczenia OC pojazdu sprawcy, zarejestrowanego na Ukrainie.

  1. Jeśli kierujący pojazdem ukraińskim posiadał polisę OC granicznej, szkodę w celu jej likwidacji należy zgłosić do towarzystwa ubezpieczeniowego, które wystawiło ten dokument na terenie Polski. Dotyczy to także ubezpieczeń granicznych wydanych nieodpłatnie. I jest to najprostsza sprawa, bo szkoda jest likwidowana zgodnie z obowiązującymi procedurami tak jak szkoda krajowa.
  2. Jeśli kierujący pojazdem posiadał międzynarodowy dowód zawarcia ubezpieczenia obowiązkowego OC (czyli Zieloną Kartę), należy sprawdzić np. za pośrednictwem Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych korespondenta, który reprezentuje ukraińskiego ubezpieczyciela na terenie Polski. Korespondentami są wytypowani przedstawiciele zagranicznych ubezpieczycieli, którzy zostali zatwierdzeni przez organ nadzorujący sprawy ubezpieczeń obowiązkowych OC ppm w Polsce. Zadaniem korespondenta jest przeprowadzenie procesu likwidacji szkody na terenie kraju, na którym został on powołany, a spowodowanych pojazdami ubezpieczonymi w zakresie ubezpieczenia obowiązkowego OC ppm za granicą czyli ZK. Posiadając numer rejestracyjny pojazdu, nazwę ubezpieczyciela oraz numer polisy ZK, będziemy  w stanie ustalić korespondenta, do którego będziemy mogli zgłosić szkodę.
  3. Jeśli nie ma możliwości ustalenia korespondenta danego ubezpieczyciela  na terenie Polski, szkodę należy zgłosić do PZU SA lub  TUiR Warta SA, które pełnią funkcję agenta Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych (PBUK).
  4. W przypadkach gdy polisa ubezpieczenia granicznego nie jest ważna (np. nie przedłużono bezpłatnego ubezpieczenia granicznego), szkodę taką należy zgłosić do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) za pośrednictwem dowolnego ubezpieczyciela, który prowadzi działalność w zakresie ubezpieczenia obowiązkowego OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Najlepiej oczywiście poprzez swojego ubezpieczyciela OC ppm. W przypadku kiedy kierujący pojazdem na ukraińskich numerach rejestracyjnych wyrządzi szkodę i nie posiada ważnej Zielonej Karty lub ważnego ubezpieczenia OC granicznego, za likwidację takiej szkody odpowiada wspomniany już Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Należy zwrócić uwagę, że stan wojny na Ukrainie nie zmienia żadnych zasad obowiązujących w zakresie obowiązku posiadania odpowiedniego ubezpieczenia OC ppm. Bezpłatne OC graniczne wydawane przez polskich ubezpieczycieli, było ich dobrą wolą, aby pomóc uchodźcom ukraińskim w pierwszym najtrudniejszym okresie wyjazdu - ucieczki - z kraju.

O autorze

dr Stanisław Kuta
dr Stanisław Kuta

Doradca Zarządu Alwis&Secura

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Serwis wykorzystuje pliki cookies służące do ułatwienia korzystania z serwisu i ulepszenia funkcjonalności. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o dokonanie zmian w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Kontakt

Rozumiem