Pisałem już o tym, że 10 września 2025 r. weszły w życie nowelizacje przepisów; Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych dotyczące obowiązkowych ubezpieczeń: OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, OC rolników oraz od ognia i innych zdarzeń losowych budynków w gospodarstwach rolnych. Te regulacje mają uprościć formalności przy zmianie ubezpieczyciela np. przez osoby, na które przeszły prawa i obowiązki z OC ppm. na skutek kupna, darowizny czy odziedziczenia pojazdu. Mają też ułatwić komunikację pomiędzy klientami i zakładami ubezpieczeni.
Nowe zasady rozwiązywania umów – większa swoboda dla ubezpieczonych
Zmiany te dotyczą:
- Rozwiązania obowiązkowych polis w dowolnym terminie. Nowe regulacje pozwalają na większą swobodę w określaniu terminu rozwiązania umowy. Obowiązujące do 9 września przepisy przewidywały, że umowa ubezpieczenia ulega rozwiązaniu z dniem jej wypowiedzenia. Od 10 września można złożyć wypowiedzenie, określając datę rozwiązania umowy. Jeśli nie wskażemy takiej daty, to ubezpieczyciel przyjmie dzień wypowiedzenia za datę rozwiązania umowy. I tu praktyczna rada. Dla własnego bezpieczeństwa najlepiej składać wypowiedzenie z datą przyszłą w momencie, kiedy mamy już zawartą umowę z innym ubezpieczycielem. To pomoże uniknąć sytuacji, w której zapomnimy lub na skutek jakiegoś zdarzenia losowego nie zdołamy zawrzeć nowej umowy i będziemy mieli przerwę w ochronie ubezpieczeniowej. A nawet dzień przerwy skutkuje opłatą karną nakładaną przez UFG.
- Rozszerzenie komunikacji elektronicznej pomiędzy ubezpieczonym a ubezpieczycielem. Nowe przepisy umożliwiają wyrażanie zgody na komunikację elektroniczną z zakładem w całym okresie trwania umowy, a nie tylko przy jej zawarciu. Jeśli klient wyrazi zgodę na wysyłanie na wskazany adres e-mail informacji dotyczących jego umowy, ubezpieczyciel będzie mógł mu przesyłać drogą elektroniczną wszystkie dokumenty i powiadomienia dotyczące polisy. Będzie mógł wysyłać mailem np. informacje o wznowieniu umowy, oferty i przede wszystkim przypomnienia o zbliżającym się końcu ubezpieczenia. Bo Ubezpieczyciele mają obowiązek informowania Klienta, 14 dni wcześniej o terminie końca okresu ubezpieczenia. Teraz będą mogli robić to elektronicznie. I znów praktyczna rada; Trzeba zawsze podawać aktualny adres swojego e-maila, informować go o zmianie, i sprawdzać skrzynkę pocztową (swojego e-maila) Bo na niego mogą przychodzić ważne informacje np. o wznowieniu umowy, a brak reakcji może oznaczać zgodę na automatyczne zawarcie ubezpieczenia OC ppm na kolejny rok.
Ale trzeba pamiętać, że w niektórych przypadkach przepisy wciąż przewidują obowiązek komunikacji ze strony klienta z Ubezpieczycielem, z zachowaniem formy pisemnej. I nie wszyscy o tym pamiętają.
Wypowiedzenie OC nadal tylko na piśmie – o czym trzeba pamiętać
Wypowiedzenie obowiązkowej umowy ubezpieczenia musi być składane nadal w na piśmie. Forma elektroniczna nie jest tutaj dopuszczona, bo przepis ustawy ( o obowiązkowych ubezpieczeniach...) stawia wymóg pisemnego wypowiedzenia takiej umowy. I to nie zostało zmienione, a szkoda.
A to oznacza, że bez zmian pozostają zasady składania pism dotyczących wypowiedzenia OC komunikacyjnego (OC ppm), w sytuacjach:
- Rezygnacji z automatycznego przedłużenia umowy OC na kolejny rok (art. 28 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych).
- Wypowiedzenia umowy zwartej w ramach tzw. zasady automatyzmu, w sytuacji posiadania dwóch polis OC (art. 28a u.u.o.)
- wypowiedzenia umowy OC ppm. „kupionej razem z samochodem” (art. 31 u.u.o).
A to też wszystko dlatego, że złożenie oświadczenia o wypowiedzeniu ubezpieczenia OC ppm, wymaga własnoręcznego podpisu na dokumencie. W praktyce podpisany dokument wypowiedzenia umowy można przesłać pocztą tradycyjną lub przesłać jego skan e-mailem na adres ubezpieczyciela. Ale należy zwrócić uwagę, że dla zachowania formy pisemnej (wymóg ustawowy) nie jest wystarczające przesłanie zwykłego e-maila, w którego treści klient pisze, że wypowiada umowę. Dlatego bardzo ważne jest aby wypowiadający ubezpieczenie zachowywali potwierdzenia wysłania takich wypowiedzeń, oraz upewniali się, że zostały one skutecznie doręczone ubezpieczycielowi - jeden dzień przed upływem okresu wypowiedzenia.
Bardzo często dystrybutorzy (agenci/OFWCA) wykonują te czynności za klienta, w jego obecności i wysyłają wypowiedzenia do ZU, pocztą lub elektronicznie. Niektóre ZU przyjmują takie elektroniczne wypowiedzenia, wiedząc że dystrybutor przesyłający elektronicznie wypowiedzenie posiada u siebie oryginał tego wypowiedzenia z podpisem klienta. I te wypowiedzenia należy przechowywać co najmniej przez rok, do kolejnego okresu ubezpieczenia. I dwie ważne rzeczy. Przesyłka pocztowa powinna być wysłana w takim terminie, aby doszła do ubezpieczyciela 1 dzień prze upływem okresu ubezpieczenia. Ta sama zasada dotyczy poczty elektronicznej.
Przy zawieraniu tych ubezpieczeń, gdzie klient wyraża zgodę na elektroniczną formę komunikacji, dystrybutor ma obowiązek poinformować klienta, że "Wypowiedzenie obowiązkowej umowy ubezpieczenia musi być składane nadal w na piśmie."