Budowanie świadomości ubezpieczeniowej wśród klientów pozostaje bardzo ważnym zadaniem dla wszystkich dystrybutorów ubezpieczeń. Klienci bardzo często nie wiedzą o podstawowych zasadach ubezpieczenia, nowych produktach, możliwych do zastosowania rozwiązaniach i innych korzystnych finansowo–ochronnych sposobach zabezpieczenia mienia, zdrowia i życia. Dotyczy to ubezpieczeń majątkowych, ale jeszcze w większym zakresie ubezpieczeń życiowych.
Pomimo wieloletnich działań, stan tej świadomości nie ulega zasadniczej zmianie. Nadal pozostają wielkie obszary do edukacji oraz promocji ubezpieczeń i konkretnych rozwiązań produktowych. Nadal wyzwaniem dla całej branży – ubezpieczycieli i dystrybutorów – pozostaje budowanie zaufania, poprzez oferowanie najlepszych produktów, atrakcyjnych cenowo i dopasowanych do zmieniających się potrzeb klientów.
Ubezpieczenia nieruchomości – stan świadomości
Przykładem tego może być sytuacja w zakresie ubezpieczenia domów i mieszkań. Z przeprowadzonych badań (losowo 2000 osób w drodze internetowej) dotyczących świadomości i postaw konsumentów wobec ubezpieczeń wynika, że tylko 70% z badanych posiada ubezpieczenie swojej nieruchomości: domu lub mieszkania. A to oznacza, że pozostałe 30% badanych wciąż pozostaje nieubezpieczonych. I z tego już wynika zadanie do dalszego działania każdego dystrybutora.
Motywy zakupu ubezpieczenia
Wśród głównych motywów przemawiających za zakupem ubezpieczenia respondenci najczęściej wskazywali:
- poczucie bezpieczeństwa (38%),
- obawę przed szkodami (zalania, pożary, wichury, powodzie, obsunięcia ziemi) (36%),
- przyzwyczajenie do posiadania polisy (33%).
Dla 24% badanych – a więc co czwartego ubezpieczonego – powodem zakupu ubezpieczenia były wymogi stawiane przez banki, a dla 22% świadomość odpowiedzialności na wypadek spowodowania szkody sąsiadowi np. poprzez zalanie mieszkania. Osoby z grupy lepiej sytuowanej majątkowo, mieszkające w domach, ubezpieczały również meble i architekturę ogrodową (28%) oraz urządzenia OZE, np. fotowoltaiki (23%). Z tego wynika, że podstawowym motywem do zakupu ubezpieczenia domu lub mieszkania było szeroko pojmowane bezpieczeństwo.
Niska znajomość produktów ubezpieczeniowych
Badania jasno pokazują, że klienci nie znają produktów ani możliwości rozszerzenia ich zakresów. Potwierdziło to 58% respondentów, a 30% nie zdaje sobie sprawy, że możliwe jest ubezpieczenie rzeczy w wynajmowanych mieszkaniach.
Potwierdzeniem tego stanu może być również fakt, że 84% osób nie wykazuje zainteresowania analizą i możliwością rozszerzenia, w sumie ulepszenia swoich obecnych polis. Jedynie 8% badanych planuje rozważyć zakup nowego ubezpieczenia, mimo wskazywanych korzyści wynikających z poszerzonej ochrony. Wszystko to wskazuje na niską, ograniczoną świadomość ubezpieczeniową klientów. Ale także – na konieczność intensyfikowania działań dystrybutorów w tym zakresie.
Przyczyny braku ubezpieczenia nieruchomości
Jak wspomniano wcześniej, 30% osób badanych nie posiada ubezpieczonego domu lub mieszkania. Jako powód (48%) wskazało, że „nieruchomość wynajmuje lub nie jest jej właścicielem”. Większość z nich nie posiadała wiedzy o możliwości ubezpieczenia wynajmowanych domów lub mieszkań.
Na drugim miejscu pojawiły się wysokie koszty polisy (13%) oraz brak zaufania do firm ubezpieczeniowych (10%). 32% ankietowanych z tej grupy zadeklarowało, że nie planują zakupu ubezpieczenia nieruchomości, wskazując na brak potrzeby lub zainteresowania tematem.
Wszystkie te dane pokazują, jak duże możliwości występują jeszcze w zakresie ubezpieczania domów i mieszkań.