Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Znajdź oddział
Oddziały

Alwis & Secura – Oddział Nowy Sącz
Naściszowska 11
33-300 Nowy Sącz
18 262 00 67
sacz@alwis.pl
mprusak@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Katowice
ul. Żelazna 17C/10
40-851 Katowice
48 882 121 639
aprzybylska@alwis.pl
katowice@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Tarnów
Kochanowskiego 37
33-100 Tarnów
14 656 16 38
tarnow@alwis.pl 
mlisowska@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kielce
ul. Czachowskiego 40
25-382 Kielce
41 365 16 41
ltuz@alwis.pl
kielce@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kraków
Al. 29 listopada 75/6
31-425 Kraków
12 648 03 64
krakow@alwis.pl
blyszczarz@alwis.pl 

Alwis & Secura – Oddział Rzeszów
Kopernika 18 A
35-002 Rzeszów
882 122 746
rzeszow@alwis.pl
skudyba@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Radom
ul. Żwirki i Wigury 33, lok. 6
26-600 Radom
696 891 280
bgajda@alwis.pl
radom@alwis.pl

IDD – ustawa o dystrybucji ubezpieczeń

dr Stanisław Kuta | 26 września 2017 | Komentarze (1)
Nasz współpracownik z Krakowa zadał mi pytanie: "Czekają nas duże zmiany po wprowadzeniu nowej ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Będziemy musieli rozpoznać potrzeby klienta i zaproponować mu ubezpieczenie. Czy znając ubezpieczającego - sąsiada, znajomego, kolegę - także będę musiał to robić? Co, jeśli ta osoba nie będzie chciała lub potrzebowała robić takiego rozeznania?" Tak, w każdym przypadku ubezpieczenia będzie konieczność zrobienia analizy potrzeb klienta, bo nowa ustawa nałoży taki obowiązek na Agenta/OFWCA. Klient natomiast będzie posiadał prawo do tego, aby agent/OFWCA przedstawili mu najkorzystniejsze ubezpieczenie dostosowane do jego potrzeb. Nawet wtedy, gdy klient nie będzie sobie tego życzył, to zawierający ubezpieczenie powinien przygotowywać "dokument analizy potrzeb klienta" (nazwa robocza) dla swoich potrzeb. Taki dokument powinien być podpisany czytelnie przez Ubezpieczającego. W momencie powstania rozbieżności lub roszczenia wobec agenta/OFWCA taki dokument będzie stanowił podstawę do potwierdzenia, że klient został o wszystkim poinformowany i że wybrał: TU, określony rodzaj, zakres, sumy gwarancyjne ubezpieczenia itd. na podstawie rozpoznania jego potrzeb. Udowodnienie, że ubezpieczając agent/OFWCA spełnił wszystkie nałożone ustawą obowiązki spoczną po jego stronie. Adwokaci prowadzący sprawy, Biura Odszkodowań na pewno będą szukać luk w działaniu pośredników. Znam z praktyki, że w takich przypadkach "nie ma znajomych, sąsiadów, rodziny czy kolegów", bo w grę wchodzić mogą znaczne sumy pieniędzy. Dlatego powtarzam, że ustawowy obowiązek rozpoznania potrzeb klienta i przygotowanie dla niego najkorzystniejszej oferty ubezpieczenia będzie spoczywał wyłącznie na pośredniku. Zgadzam się też z drugą tezą pytającego, że to będzie dodatkowa biurokracja. Tak - ustawa o dystrybucji ubezpieczeń wprowadza dodatkową dużą biurokrację. Wymogi wynikające z ustawy będą musiały być spełnione i to przy każdym, bez wyjątku, ubezpieczeniu. Do tego trzeba będzie posiadać na to potwierdzenie, tak jak pisałem - najlepiej podpisane przez klienta. Oczywiście w tym wszystkim swoim OFWCA pomoże Alwis&Secura, która na bieżąco śledzi wszystkie zachodzące zmiany i przygotuje wzorcowe dokumenty. Nie ma jeszcze ostatecznej wersji ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Odbyło się już pierwsze czytanie projektu ustawy i skierowano ją do rozpatrzenia przez Komisję Finansów Publicznych. Na każdym etapie (Komisja Finansów, inne komisje, drugie i trzecie czytanie, głosowanie, Senat) mogą nastąpić zmiany. Ustawa powinna być uchwalona do końca tego roku. Bezpośrednio pośredników ubezpieczeniowych będą także dotyczyć zmiany innych ustaw: ustawy o ochronie danych osobowych (implementacja RODO), ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, czy ustawy o obowiązkowych ubezpieczeniach... W meandrach tych wszystkich zmian możecie zawsze liczyć na naszych pracowników.
Tagi:
O autorze

dr Stanisław Kuta
dr Stanisław Kuta

Doradca Zarządu Alwis&Secura

Komentarze (1)

One thought on “IDD – ustawa o dystrybucji ubezpieczeń

  1. Analiza finansowa potrzeb klienta , to cudowna sprawa . W czasie takiej analizy klient sam się dowiaduje czego tak naprawdę potrzebuje. Dla agenta świetna ściąga do przygotowania oferty i podkładka ,że klient na ten moment takie miał potrzeby.

Comments are closed.

Serwis wykorzystuje pliki cookies służące do ułatwienia korzystania z serwisu i ulepszenia funkcjonalności. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o dokonanie zmian w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Kontakt

Rozumiem