Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Znajdź oddział
Oddziały

Alwis & Secura – Oddział Nowy Sącz
Naściszowska 11
33-300 Nowy Sącz
18 262 00 67
sacz@alwis.pl
mprusak@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Katowice
ul. Żelazna 17C/10
40-851 Katowice
48 882 121 639
aprzybylska@alwis.pl
katowice@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Tarnów
Kochanowskiego 37
33-100 Tarnów
14 656 16 38
tarnow@alwis.pl 
mlisowska@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kielce
ul. Czachowskiego 40
25-382 Kielce
41 365 16 41
ltuz@alwis.pl
kielce@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kraków
Al. 29 listopada 75/6
31-425 Kraków
12 648 03 64
krakow@alwis.pl
blyszczarz@alwis.pl 

Alwis & Secura – Oddział Rzeszów
Kopernika 18 A
35-002 Rzeszów
882 122 746
rzeszow@alwis.pl
skudyba@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Radom
ul. Żwirki i Wigury 33, lok. 6
26-600 Radom
696 891 280
bgajda@alwis.pl
radom@alwis.pl

Jak postępować przy szkodach masowych?

dr Stanisław Kuta | 13 września 2017 | Komentarze (0)
Podczas wielu spotkań z naszymi pośrednikami słyszę wypowiedzi "co byśmy zrobili gdyby takie kataklizmy jak na Pomorzu były u nas" oraz pytania "czy wiemy jak postępować w takich sytuacjach? Podejmuję ten temat, aby krótko odpowiedzieć i rozwiać wątpliwości. Zawsze musimy być przygotowani na takie zdarzenia. W szczególności wszystkie służby państwowego systemu ratowniczego. Nigdy nie wiadomo, gdzie i kiedy może pojawić się katastrofa, zagrożenia dla życia ludzi w wyniku anomalii pogodowych i inne. Każdy obywatel ma obowiązek włączyć się do ratowania zagrożonych ludzi i mienia. Ostatnie zdarzenia na Wybrzeżu pokazały wielką solidarność ludzi oraz ofiarność organizacji społecznych głównie Ochotniczych Straży Pożarnych. Ale co robić jak dotknęło nas już takie zdarzenie? Nas i naszych sąsiadów, kiedy po udzieleniu pierwszej pomocy poszkodowani często pozostają sami?
  • Pierwszym krokiem jest zawsze zabezpieczenie ludzi, którzy mogliby odnieść rany lub nawet stracić życie. Czyli udzielić pierwszej pomocy medycznej rannym, wezwać pomoc medyczną. W szczególności usunąć ludzi z miejsc zagrożonych np. budynków którym grozi zawalenie, zalanie itd. Uważać należy na powalone sieci energetyczne, oraz różnego rodzaju urządzenia i instalacje elektryczne, które mogą być jeszcze pod napięciem i stwarzać bezpośrednie zagrożenie dla ludzi.
  • W sposób dostępny należy zabezpieczyć także pozostałe mienie przed zwiększeniem wielkości strat. Np. pokryć plandekami dom po zerwaniu lub uszkodzeniu dachu, zabezpieczyć zalane mienie ruchome, które może być jeszcze zalane itd. Tu warto pamiętać, że ubezpieczyciel pokryje koszty poniesione w związku z zabezpieczeniem mienia nawet wtedy, kiedy nie zapobiegło to zwiększeniu szkody. Należy tylko je udokumentować. Oczywiście nie dotyczy to działań służb ratunkowych (np. straży). Zakup plandek, i innych materiałów lub robocizny firmy biorącej udział w zabezpieczeniu mienia na pewno zostaną pokryte.
  • Zgodnie z procedurami należy powiadomić o szkodzie swojego ubezpieczyciela. Można tego dokonać w różny sposób, również poprzez internet. Zawsze należy podać w zgłoszeniu wszystkie dane, których żąda ubezpieczyciel. Nigdy nie należy podawać zmyślonych wartości. Od ubezpieczyciela możecie uzyskać także wskazówki jak postępować dalej. Do 7 dni powinniście otrzymać także informacje z TU o przyjęciu szkody, jej numerze oraz dalszym sposobie likwidacji szkody, a także potrzebnych dokumentach.
  • Przed podjęciem jakichkolwiek dalszych prac należy zrobić zdjęcia fotograficzne. Dokumentacja zdjęciowa jest bardzo ważna, bo pozwoli likwidatorowi zapoznać się z wszystkimi aspektami szkody; rozmieszczeniem elementów, wyglądem bezpośrednio po szkodzie itd. Im więcej zdjęć tym lepiej. Nie należy "oszczędzać", tylko wykonywać zdjęcia również w fazie porządkowania, zabezpieczania mienia. Trzeba także przygotować spis uszkodzonego mienia tak, aby po przyjeździe likwidatora można mu było na spokojnie przedstawić.
  • W oczekiwaniu na przyjazd przedstawiciela towarzystwa ubezpieczeń można dokonać dalszych niezbędnych prac zabezpieczających, porządkujących. Należy pamiętać, aby nie wyrzucać uszkodzonych elementów domu (elementów dachu, pokrycia i innych) oraz mienia ruchomego (uszkodzonych urządzeń, zalanych wyniesionych mebli). Należy je zgromadzić w jednym miejscu i pozostawić do oględzin przez likwidatora szkody. Ułatwi to ocenę oraz ustalenie rozmiaru i wartości szkód, jak równieżwydanie decyzji dotyczącej odszkodowania.
  • Przed przyjazdem likwidatora - przy szkodach masowych, rozległych może to trwać nawet kilka dni - można rozpocząć naprawę, ale pamiętać zawsze należy, aby dokumentować to fotograficznie oraz zbierać wszystkie faktury i rachunki. Zachować należy także wszystkie protokoły i notatki sporządzone przez władze gminy, architektów, policję itd.
  • Przy pożarach konieczne będą wymagane przepisami ogólnymi prawa budowlanego przeglądy kominiarskie, przeglądy elektryczne instalacji (co pięć lat). Pisaliśmy o tym szeroko w naszej gazetce Alwis&Serwis.
  • Przy szkodach spowodowanych przepięciami elektrycznymi i od pioruna nie trzeba czekać na likwidatora, tylko po zgłoszeniu szkody uszkodzony sprzęt należy dostarczyć do serwisu naprawczego. Tam powinien być sporządzony protokół, w którym musi być jasny zapis o przyczynie szkody (przepięcie), koszcie naprawy lub informacja o niemożliwości naprawy z podaniem przyczyny. Trzeba pamiętać że przy takich szkodach - jeśli dokumenty są dobrze przygotowane to TU likwiduje szkodę i wypłaca odszkodowanie na podstawie faktury.
  • Często szkoda wymaga dłuższego okresu likwidacji (np. konieczne ekspertyzy) i wtedy na wniosek poszkodowanego TU może wypłacić zaliczkę na poczet odszkodowania, która może być wykorzystana na usuniecie szkody i niezbędne remonty oraz zakupy. Po zakończeniu postępowania szkodowego zaliczka zostanie rozliczona w ogólnej kwocie odszkodowania.
Tyle w skrócie, ale temat jest bardzo szeroki, bo każda sprawa jest inna. Wiele elementów ma bardzo ważne znaczenie przy ustalaniu wartości odszkodowania. Np. system ubezpieczenia na sumy stałe, gdzie mamy do czynienia z zasadą proporcjonalności, sposób ustalenia wartości mienia do ubezpieczenia np. według wartości odtworzeniowej (nowej) lub rzeczywistej czyli z uwzględnieniem zużycia. O tym należy myśleć już na etapie zawierania ubezpieczenia, bo likwidacja szkody to już realizacja przyjętych przy ubezpieczeniu ustaleń.
O autorze

dr Stanisław Kuta
dr Stanisław Kuta

Doradca Zarządu Alwis&Secura

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Serwis wykorzystuje pliki cookies służące do ułatwienia korzystania z serwisu i ulepszenia funkcjonalności. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o dokonanie zmian w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Kontakt

Rozumiem