Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Znajdź oddział
Oddziały

Alwis & Secura – Oddział Nowy Sącz
Naściszowska 11
33-300 Nowy Sącz
18 262 00 67
sacz@alwis.pl
mprusak@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Katowice
ul. Żelazna 17C/10
40-851 Katowice
48 882 121 639
aprzybylska@alwis.pl
katowice@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Tarnów
Kochanowskiego 37
33-100 Tarnów
14 656 16 38
tarnow@alwis.pl 
mlisowska@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kielce
ul. Czachowskiego 40
25-382 Kielce
41 365 16 41
ltuz@alwis.pl
kielce@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kraków
Al. 29 listopada 75/6
31-425 Kraków
12 648 03 64
krakow@alwis.pl
blyszczarz@alwis.pl 

Alwis & Secura – Oddział Rzeszów
Kopernika 18 A
35-002 Rzeszów
882 122 746
rzeszow@alwis.pl
skudyba@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Radom
ul. Żwirki i Wigury 33, lok. 6
26-600 Radom
696 891 280
bgajda@alwis.pl
radom@alwis.pl

Obowiązek złożenia informacji do Rzecznika Finansowego o reklamacjach i postępowaniach sądowych

Nasz współpracownik - zgodnie z ustawą dystrybutor ubezpieczeń - z Oddziału w Nowym Sączu pyta: "Kolega zapytał mnie, czy wysłałem już informacje do Rzecznika Finansowego? O co chodzi, nie bardzo pojmuje, o co biega?".

Każdy podmiot rynku finansowego - zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 roku o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i Rzeczniku Finansowym - ma obowiązek złożyć do Rzecznika Finansowego informację o rozpoznawanych reklamacjach i postępowaniach sądowych. W ubezpieczeniach dotyczy to także agentów ubezpieczeniowych. I mają oni obowiązek prawny złożenia sprawozdania do Rzecznika Finansowego z postępowań reklamacyjnych i sądowych w terminie do 15 lutego 2020 r. Sprawozdanie takie należy złożyć tylko w formie elektronicznej na formularzu zamieszczonym na stronie www Rzecznika. Obowiązek ten wynika z art. 33 wspomnianej wyżej ustawy.

O tym, czy ktoś jest zobowiązany do złożenia takiego sprawozdania decyduje status prawny tej osoby wynikający z zarejestrowania w UKNF. Jeśli jest zarejestrowany jako agent, to ma obowiązek złożenia takiej informacji, nawet jeśli obecnie praktycznie nie wykonuje czynności jako agent. OFWCA/Agenci współpracują z wieloma podmiotami i praktycznie są agentami, ale także OFWCA. Wszystkie OFWCA współpracujące z Alwis&Secura nie mają obowiązku składania takiej informacji, chyba że niezależnie od naszej współpracy są agentem ubezpieczeniowym.

Przypomnę, że w myśl art. 2 pkt 2 ustawy reklamacja to wystąpienie skierowane do podmiotu rynku finansowego przez jego klienta, w którym klient zgłasza zastrzeżenia dotyczące usług świadczonych przez podmiot rynku finansowego. Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń jasno określa, że w ubezpieczeniach reklamacje dotyczące produktu i likwidacji szkód załatwia dany zakład ubezpieczeniowy, a dotyczące dystrybucji ubezpieczeń (rozmów wstępnych z klientem, rozpoznania potrzeb, rekomendowania i oferowania, zawarcia ubezpieczenia) załatwia agent lub broker - jako wymienione w ustawie (art. 2 pkt 3) podmioty rynku finansowego.

(W tekście powołuje się na: Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 roku o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i Rzeczniku Finansowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 roku poz. 2279).

Tagi:
O autorze

dr Stanisław Kuta
dr Stanisław Kuta

Doradca Zarządu Alwis&Secura

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Serwis wykorzystuje pliki cookies służące do ułatwienia korzystania z serwisu i ulepszenia funkcjonalności. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o dokonanie zmian w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Kontakt

Rozumiem