Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Zadzwoń do nas: 18 444 28 20
Znajdź oddział
Oddziały

Alwis & Secura – Oddział Nowy Sącz
Naściszowska 11
33-300 Nowy Sącz
18 262 00 67
sacz@alwis.pl
mprusak@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Katowice
ul. Żelazna 17C/10
40-851 Katowice
48 602 335 272
dbagazinski@alwis.pl
katowice@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Tarnów
Szkotnik 25
33-100 Tarnów
14 656 16 38
tarnow@alwis.pl 
mlisowska@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kielce
ul. Czachowskiego 40
25-382 Kielce
41 365 16 41
ltuz@alwis.pl
kielce@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Kraków
Al. 29 listopada 75/6
31-425 Kraków
12 648 03 64
krakow@alwis.pl
blyszczarz@alwis.pl 

Alwis & Secura – Oddział Rzeszów
Kopernika 18 A
35-002 Rzeszów
882 122 746
rzeszow@alwis.pl
skudyba@alwis.pl

Alwis & Secura – Oddział Radom
ul. Żwirki i Wigury 33, lok. 6
26-600 Radom
696 891 280
bgajda@alwis.pl
radom@alwis.pl

Alwis & Secura - Przedstawicielstwo Gdańsk
516 516 349
asas-bojarski@alwis.pl

Alwis & Secura - Przedstawicielstwo Wrocław
730 734 455
atchoryk@alwis.pl

Odszkodowanie za straty wyrządzone przez burze. Jak postępować?

skuta | 27 lipca 2021 | Komentarze (0)
Tym razem zwrócił się do nas klient z zapytaniem:

"Czy w razie  zdarzenia związanego z tak często występującymi ostatnio wichurami, nawałnicami czy powodziami i podtopieniami można od razu przystępować do naprawy np. domu, czy trzeba czekać na przyjazd likwidatora z zakładu ubezpieczeń".

Po wystąpieniu zjawisk opisanych powyżej, związanych z uszkodzeniem domu lub innego mienia każdy właściciel (użytkownik) ma obowiązek podjąć dostępne działania zabezpieczające i zapobiegające zwiększeniu szkody. Dotyczy to zabezpieczeń konstrukcji domu,  przykrycia dachu, usuwania wody, szlamu i osuszania, jeśli jest to możliwe. Jeśli trzeba zakupić niezbędne materiały (folie, plandeki, itd.), to należy je nabyć biorąc oczywiście imienną fakturę lub rachunek. Podobnie przy korzystaniu z komercyjnych usług np. wypompowywania wody lub innych usług sanitarnych. Można także wypłacić za prace najętym osobom fizycznym, ale także po wystawieniu rachunku. Wszystkie te koszty pokryje Ubezpieczyciel ze środków na zabezpieczenie i przeciwdziałanie zwiększeniu szkody.

Kiedy powiadomić ubezpieczyciela o szkodzie?

W miarę szybko należy także powiadomić o wystąpieniu szkody Ubezpieczyciela np. e-mailem lub telefonicznie, nawet, jeśli nie wiemy jeszcze jak duże będą szkody. Wtedy należy postępować według ich zaleceń, ale nie trzeba czekać - kilka dni - na przyjazd ich rzeczoznawcy - likwidatora.

Pamiętaj o dokumentacji zdjęciowej

Trzeba pamiętać, że podstawą uznania kosztów i wielkości szkody są zawsze dowody. Dlatego zawsze należy wykonać dokumentację zdjęciową (z datą wykonania zdjęcia), co przy dzisiejszej technice nie jest już  problemem. Wykonać należy wiele zdjęć z bliska, dalsze orientacyjne itd. Dobrze jest przy zdjęciach posługiwać się prostym wskaźnikiem (np. 1 metrowy kij bez kory, a więc biały), który na zdjęciu pokaże rozmiar szkody - wysokość zalania wodą, wysokość naniesionego mułu, wielkość wyrwy w płytkach, zgromadzony gruz i odpady lub wielkość zerwania i uszkodzenia dachu lub innego elementu domu. Dobrze jest spisywać na bieżąco wszystkie uszkodzone elementy, które później przekażemy likwidatorowi szkody.

Wszystkie uszkodzone elementy, mienie ruchome itd. składujemy w jednym miejscu do czasu oględzin przez likwidatora, chyba że ubezpieczyciel nas z tego zwolni. Przy mniejszych szkodach Ubezpieczyciel może przeprowadzić likwidację "zdalnie" - bez przyjazdu likwidatora - na podstawie przesłanych zdjęć lub przekazanej aplikacji telefonicznej. Ubezpieczyciel zaproponuje wysokość odszkodowania na podstawie przeprowadzonej analizy. I wtedy zdjęcia ze wspomnianym wskaźnikiem są bardzo przydatne.

Na marginesie tych spraw. Warto mieć zawsze wykonane zdjęcia ubezpieczonego mienia, pomimo że nie ma takiego wymogu. Po szkodzie, zwłaszcza, całkowitej trudno wiarygodnie odtworzyć np., wyposażenie lokali, kuchni, mebli, posiadanego sprzętu, wyposażenia, aparatury np. grzewczej i pomiarowej w kotłowni. Zdjęcia zawsze potwierdzają jakie było wyposażenie, zwłaszcza posiadające daty wykonania. A to ułatwia znacznie szybką i rzetelną likwidację szkody.

Przypominam też, że jeśli ktoś ma ubezpieczenie np. Assistance związane z domem to może skorzystać z pomocy specjalistów, np. dekarzy, szklarzy, itd. niezbędnych do zabezpieczenia mienia. Trzeba wtedy kontaktować się z Centrum alarmowym - zgłoszeniowym - operatora usług assistance, którego numer kontaktowy jest zawsze zawarty na polisie.

dr Stanisław Kuta
Doradca Zarządu
Alwis&Secura

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Serwis wykorzystuje pliki cookies służące do ułatwienia korzystania z serwisu i ulepszenia funkcjonalności. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o dokonanie zmian w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Kontakt

Rozumiem